ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΝΤΥΠΩΝ

ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ: ΒΙΒΛΙΟΥ - ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ-  ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ
Η δόμηση του βιβλίου αποτελείται από 4 βασικά μέρη:
  1. τα πρωτοσέλιδα ή προκαταρκτικά
  2. το κυρίως μέρος του βιβλίου
  3. τα επικουρικά
  4. τα εξωτερικά


Σελίδα 1: λευκή
Σελίδα 2: λευκή
Σελίδα 3: μικρός τίτλος ή ψευδότιτλος (= ο τίτλος του βιβλίου με μικρά κεφαλαία γράμματα στο πάνω μέρος της σελίδας)
Σελίδα 4: προμετωπίδα (= το copyright ή τα συγγραφικά δικαιώματα ή κάποια μικρή εικόνα)
Σελίδα 5: ο μεγάλος τίτλος. Περιλαμβάνει:    Ονομασία βιβλίου
                                                                  Συγγραφέας
                                                                  Μεταφραστής
                                                                  Επιμελητής έκδοσης
                                                                  Εικονογράφος
                                                                  Τόπος και χρονολογία έκδοσης
                                                                  Όνομα εκδότη και σήμα εκδοτικού οίκου
                                                                  Αριθμός τόμου (αν υπάρχει)
                                                                  Αριθμός έκδοσης (από τη 2η και μετά)
                                                                  Υπότιτλος
                                                                  Παράθεμα

Σημ.: Υπότιτλος είναι μια φράση η οποία επεξηγεί τον τίτλο.
         Παράθεμα μπορεί να είναι μια παροιμία, ένας στίχος, ένα γνωμικό ή κάτι αντίστοιχο.

Σελίδα 6: λευκή ή copyright ή διεύθυνση εκδότου ή κατάλογος άλλων βιβλίων του συγγραφέα
Σελίδα 7: αφιέρωση ή πρόλογος ή εισαγωγή
Σελίδα 8: λευκή
Σελίδα 9: αρχίζει το κυρίως κείμενο

Το κείμενο χωρίζεται σε κεφάλαια.
Τα κεφάλαια σε παραγράφους.

Το κείμενο μπορεί να εμπλουτιστεί: με σχέδια, εικόνες, πίνακες ή βινιέτες.

Βινιέτα είναι ένα σχέδιο στυλιζαρισμένο το οποίο κοσμεί επαναλαμβανόμενο κάποιες σελίδες. (πχ. τα δύο πρόσωπα στο εξώφυλλο της Ελευθεροτυπίας).

Επίλογος
Ο επίλογος πρέπει να έχει συνοχή με τον πρόλογο να έχουν το ίδιο ύφος)

Σελιδαρίθμηση
Η αρίθμηση της σελίδας ξεκινάει από την πρώτη σελίδα του πρώτου τυπογραφικού.
Για λόγους αισθητικής δεν εμφανίζεται στα πρωτοσέλιδα και παραλείπεται στις τελευταίες σελίδες.
Ποτέ δεν μπαίνει αρίθμηση σε λευκές σελίδες.
Επίσης, εάν έχουμε έκδοση με τόμους, ή σελιδαρίθμηση συνεχίζεται στους επόμενους τόμους.

Κεφαλίδα
Η κεφαλίδα κοσμεί το πάνω μέρος της σελίδας του βιβλίου.
Στην αριστερή σελίδα μπαίνει το όνομα του συγγραφέα, στη δεξιά ο τίτλος του βιβλίου ή του κεφαλαίου.
Εξαίρεση: αν ο συγγραφέας είναι πιο γνωστός από τα έργα του, τότε μπορεί να μπει το όνομά του στη δεξιά σελίδα.


Μια σελίδα εκτός από όλα τα παραπάνω μπορεί να έχει και υποσημειώσεις (που διαχωρίζονται από το κείμενο με μια λευκή γραμμή ή αν είναι πολλά πάνε στο τέλος του βιβλίου)

Επικουρικά:
Παροράματα (πίνακες με λάθη που έχουν γίνει πιθανόν μέσα στο βιβλίο)
Γλωσσάριο (κατάλογος τεχνικών όρων ή ιδιωματικών λέξεων με αλφαβητική σειρά)
Βιβλιογραφία (παρατίθενται οι πηγές και τα βοηθήματα του συγγραφέα)
Ευρετήριο (σε επιστημονικά και τεχνικά βιβλία)
Σημειώσεις του συγγραφέα, παραπομπές κτλ.
Κολοφώνας (τα στοιχεία της έκδοσης – πού τυπώθηκε, σε πόσα αντίτυπα, με τι χαρτί)

Εξωτερικά:
Το εξώφυλλο περιέχει τα ίδια στοιχεία με τη σελίδα 5.
Η εικόνα που θα χρησιμοποιήσουμε στο εξώφυλλο δεν πρέπει να ανταγωνίζεται τον τίτλο αλλά να τον υπογραμμίζει.
Το οπισθόφυλλο μπορεί να περιέχει:περίληψη του έργου ή βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα.
Ράχη: τίτλος, εκδότης, συγγραφέας.
Αυτιά: άλλες εκδόσεις του εκδοτικού οίκου ή άλλα βιβλία του συγγραφέα ή βιογραφικό του συγγραφέα.

Σχήμα βιβλίου:
Το σχήμα του βιβλίου αποφασίζεται στην ΑΡΧΗ της έκδοσης.
Οι περιορισμοί σχήματος γίνονται:
  1. από τις διαστάσεις της βιβλιοθήκης (εξαρτάται από το αντικείμενο του βιβλίου)
  2. να προκύπτουν από τα συνηθισμένα μεγέθη χαρτιών του εμπορίου
  3. από τον τρόπο διαβάσματος
  4. από την ποσότητα του κειμένου
  5. εάν θα έχει εικονογράφηση κτλ.

Περιθώρια:
Τα περιθώρια είναι ο κενός χώρος γύρω από το κείμενο.
Τα περιθώρια πρέπει να βρίσκονται σε σωστή αναλογία με το χώρο του κειμένου.


ΣΤΟΙΧΕΙΟΘΕΣΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

  1. Τα κείμενα ενός βιβλίου δεν πρέπει να είναι ούτε αχνά ούτε πολύπλοκα.

  1. Οι γραμματοσειρές που προτείνονται είναι τα δίπαχα γράμματα (Times, Elzevir, Optima κτλ.).

  1. Μέγεθος γραμμάτων 8 – 12 στιγμές ανάλογα με τη γραμματοσειρά.

  1. Η αράδα δεν πρέπει να έχει πάνω από 12 λέξεις γιατί είναι κουραστικό και το μάτι «χάνεται».

  1. Σε ένα βιβλίο χρησιμοποιούμε το πού 2 οικογένειες γραμμάτων. (Κατά προτίμηση μία).

  1. Οι τίτλοι γράφονται με κεφαλαία μεγαλύτερα του κειμένου ποτέ όμως μεγαλύτερο από το 2πλάσιο του κειμένου (10pt – 18pt).

  1. Οι κεφαλίδες συνήθως υπογραμμίζονται και ενοποιούν τη δεξιά με την αριστερή σελίδα.

  1. Η απόσταση της κεφαλίδας από το κείμενο πρέπει να είναι τουλάχιστον μια αράδα.

  1. Η απόσταση της σελιδαρίθμησης από το κείμενο πρέπει να είναι τουλάχιστον μια αράδα.

  1. Τα κεφάλαια του βιβλίου αρχίζουν πάντα από δεξιά σελίδα και έχουν το ίδιο ύφος και το κείμενο αρχίζει πάντα στο ίδιο ύψος.

  1. Τα διακοσμητικά στοιχεία (γραμμές, πρωτογράμματα, κτλ.) χρησιμοποιούνται με μέτρο ανάλογα με το ύφος του βιβλίου.

  1. Η εικόνα πρέπει να είναι στο μέγεθος του «ψαχνού» του βιβλίου, και συνήθως μπαίνει σε αριστερή σελίδα (βοηθητικό στοιχείο του βιβλίου).



  1. ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ

Ο σκοπός μιας εφημερίδας είναι να πληροφορεί, να ψυχαγωγεί, να ερμηνεύει, να εξηγεί, να επεξηγεί ή να πείθει.

Οι εκδότες και δημοσιογράφοι πρέπει να κερδίσουν τους αναγνώστες κάνοντας την εφημερίδα ελκυστική.

Ο γραφίστας χρησιμοποιεί πλέγμα ή κάνναβο ώστε με το κατάλληλο στήσιμο (layout) οι τίτλοι, οι υπότιτλοι, οι φωτογραφίες κτλ. Να έχουν τα εξής αποτελέσματα:
  1. να κάνει εύκολη την ανάγνωση και να προσελκύσει νέους αναγνώστες
  2. (να αξιολογήσει και να ταξινομήσει τις ειδήσεις έτσι ώστε ο αναγνώστης με μια ματιά να καταλάβει τις σημαντικότερες ειδήσεις)
  3. να δημιουργήσει ενδιαφέρουσες και ελκυστικές σελίδες
  4. να δημιουργήσει ξεχωριστό ύφος (πολιτική, αθλητική, τοπική κτλ.)

Όλα αυτά μπορούν να επιτευχθούν με το σωστό κάνναβο. Δηλαδή τον καθορισμό των περιθωρίων και το χώρισμα του χώρου σε στήλες.

Μετά το layout το επόμενο βήμα είναι η επιλογή οικογένειας γραμμάτων.
Η οικογένεια γραμμάτων πρέπει να είναι διακριτική, ήρεμη και ευανάγνωστη.
Το μέγεθος μπορεί να είναι 7pt ή 8pt και σπάνια 6pt ή 9pt.

1η σελίδα:
Είναι η βιτρίνα της εφημερίδας, περιλαμβάνει:
  1. Το όνομα της εφημερίδας, λογότυπο και σήμα μαζί, που μπαίνει στο πάνω μέρος της σελίδας αλλά πάντα εντός των περιθωρίων.
  2. Ημερομηνία έκδοσης
  3. Αριθμός φύλλου
  4. Τιμή
  5. Πρέπει να περιέχει το είδος της εφημερίδας (οικονομική, πολιτική κτλ.)
  6. Η πρώτη σελίδα λειτουργεί και ως περιεχόμενα, αναφέρονται τα κύρια άρθρα της εφημερίδας.

Κάθε άρθρο περιέχει:
  1. Τον κύριο τίτλο
  2. Τον υπέρτιτλο: μπαίνει πάνω από τον κύριο τίτλο και είναι επεξήγηση του κύριου τίτλου.
  3. Ο υπότιτλος: βοηθάει τον κύριο τίτλο.
  4. Το ΜΟΤΟ: υπογραμμίζει μια φράση του κειμένου ή ένα απόσπασμα.


Μέγεθος Tabloid: 29εκ. x 38εκ.

Η συνεργασία εικόνας, κειμένου και τίτλου πρέπει να φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα.



  1. ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ

Ο σχεδιασμός ή ο ανασχεδιασμός περιοδικού ξεκινά από τον προορισμό του, δηλαδή το αναγνωστικό κοινό.

Με ένα περιοδικό καλύπτουμε τις ανάγκες του κοινού για ενημέρωση και ψυχαγωγία.

Η οικονομική ενίσχυση ενός περιοδικού εξαρτάται και από τις διαφημίσεις του, γι’ αυτό μέρος των σελίδων του είναι αφιερωμένο σε αυτές. Οι διαφημίσεις που δημοσιεύονται πρέπει να είναι ανάλογες του περιεχομένου.

Περιοδικό: σημαίνει κυκλοφορία κατά περιόδους, άρα έχουμε εβδομαδιαία, δεκαπενθήμερα, μηνιαία κτλ.

Ανάλογα με το περιεχόμενο έχουμε: επιστημονικά, ποικίλης ύλης, πολιτικά, οικονομικά, ανδρικά, παιδικά, κτλ.

Κάνναβος: σημαντικός ο ρόλος της αρχιτεκτονικής της σελίδας διότι έχουμε μεγαλύτερη ευχέρεια σχεδιασμού.

Λογότυπο: το λογότυπο του περιοδικού είναι ο τίτλος, το οποίο πρέπει να μένει σταθερό για πολλά χρόνια.

Ένα περιοδικό χωρίζεται σε δύο μέρη, το εξώφυλλο και τα εσωτερικά.


Εξώφυλλο:
Το εξώφυλλο έχει τρεις κυρίως στόχους:
  1. να πουλάει
  2. να αναγνωρίζεται
  3. να αντανακλά το επίπεδο του πνευματικού περιεχομένου του περιοδικού


Το όνομα του περιοδικού:
Χαρακτηριστικό διακριτικό στοιχείο ώστε να ξεχωρίζει από δεκάδες άλλα περιοδικά.
Το όνομα του περιοδικού λειτουργεί και ως λογότυπο και μπαίνει πάντα σε μεγάλο μέγεθος ώστε να φαίνεται από μακριά.