ΕΝΤΥΠΟ, Layout

Ο γραφίστας είναι υπεύθυνος για το σχεδιασμό του εντύπου, για αυτό που θεωρείται
το δημιουργικό κομμάτι ολόκληρης της παραγωγής. Η δουλειά του αρχίζει από τη στιγμή που θα πάρει στα χέρια του τις εικόνες και το κείμενο που περιλαμβάνει η εργασία. Κατασκευάζει έγχρωμα προσχέδια στα οποία προσπαθεί να συνδυάσει αρμονικά τα δύο αυτά στοιχεία. Όταν ο πελάτης καταλήξει σε κάποιο από τα προτεινόμενα προσχέδια, ο γραφίστας κατασκευάζει την τελική μακέτα (layout).

Το layout είναι η διάταξη του εντύπου, δηλαδή η θέση των κειμένων και των εικόνων σε σχέση με τη σελιδοποίηση.

Σελιδοποίηση είναι η διάταξη των σελίδων στο χαρτί εκτύπωσης. Σελιδοποίηση και layout δείχνουν τον αριθμό των σελίδων, το μέγεθος του εντύπου, την μέθοδο της εκτύπωσης και τον τρόπο βιβλιοδεσίας.

Παράμετροι που καθορίζουν την απόφαση του επιμελητή για την επιλογή της μεθόδου εκτύπωσης:
το είδος του υλικού που θέλουμε να τυπώσουμε
τον αριθμό των αντιτύπων (τιράζ)
το οικονομικό του πελάτη

LAYOUT - ΕΚΤΥΠΩΣΕΙΣ - ΦΙΛΜ
Η σχεδίαση και η διαμόρφωση ενός εντύπου σε συγκεκριμένες διαστάσεις, ο χρωματισμός του και τέλος, η εκτύπωσή του είναι ένας σύντομος ορισμός της έννοιας layout. Για την δημιουργία ενός εντύπου χρειαζόμαστε καταρχήν έναν υπολογιστή, το απαραίτητο software (προγράμματα σελιδοποίησης, επεξεργασίας εικόνων και γραφικών) και ικανοποιητική γνώση των προγραμμάτων που θα χρησιμοποιήσουμε.
       Αρχικά προηγείται η σχεδίαση του εντύπου. Τι ακριβώς εννοούμε με αυτό. Ο όρος μας φέρνει στο νου την εικόνα σχεδιαστηρίου, κάτι που δεν απείχε πολύ από την καθημερινή πραγματικότητα της παραδοσιακής τυπογραφίας. Η ηλεκτρονική εποχή έχει καταργήσει το σχεδιαστήριο, αλλά όχι και τη φιλοσοφία του. Το παραδοσιακό κασόχαρτο εξακολουθεί να απεικονίζεται στα αρχεία του προγράμματος ως template, πάνω στο οποίο εμείς πρέπει να ορίσουμε τις διαστάσεις του εντύπου, τον ωφέλιμο χώρο και τα περιθώρια. Το ρόλο του παράλληλου έχουν αναλάβει να παίξουν οι οδηγοί, ενώ προς μεγάλη ανακούφιση όλων η ”κορδέλα” με τα κείμενα αντικαταστάθηκε από ένα ευέλικτο object- oriented κειμένου.
       Για να σχεδιάσουμε ένα έντυπο, λοιπόν πρέπει πρώτα απ’ όλα να ορίσουμε τις διαστάσεις του και να αποφασίσουμε ποιος θα είναι ο ωφέλιμος χώρος μέσα στον οποίο θα εργαστούμε και θα τοποθετήσουμε κείμενα και εικόνες καθώς και ποια θα είναι τα περιθώρια των σελίδων μας. Στη συνέχεια πρέπει να τοποθετήσουμε τα κείμενα, τα οποία είτε θα γράψουμε απευθείας στο σελιδοποιητικό πρόγραμμα είτε θα τα έχουμε γράψει εκ των προτέρων σε κάποιον επεξεργαστή κειμένου, και να τα χαρακτηρίσουμε ως προς τη γραμματοσειρά, το μέγεθος, την στένωση των γραμμάτων, την απόσταση των γραμμών μεταξύ τους κλπ. Ακολουθεί το “στήσιμο” της σελίδας, δηλαδή η τοποθέτηση των κειμένων σε στήλες ή και σε κουτιά (ένθετα). Αφού τοποθετήσουμε και τα μπλοκ εικόνας, το κείμενο μαζί με τις φωτογραφίες θα πρέπει να καταλαμβάνει τον επιθυμητό χώρο.
      Το επόμενο βήμα είναι η ένθεση των φωτογραφιών. Αυτές είτε θα τις σκανάρουμε σε κάποιον scanner είτε, εάν δεν έχουμε scanner η θέλουμε καλή ποιότητα, θα τις δώσουμε για ηλεκτρονική ή παραδοσιακή ένθεση. Η ένθεση των εικόνων δεν είναι τίποτε άλλο από την τοποθέτηση της εικόνας μέσα στον χώρο (πλαίσιο) που έχει κρατηθεί για αυτήν. Αν η ένθεση γίνει με τον παραδοσιακό τρόπο, θα προηγηθεί εκτύπωση των φιλμ και σε αυτά θα τοποθετηθεί η εικόνα, επίσης σε φιλμ. Στην ηλεκτρονική ένθεση η φωτογραφία σκανάρεται και τοποθετείται με ηλεκτρονικά μέσα στο αρχείο μας. Στον τομέα της ένθεσης, οι χρωμογράφοι (μηχανήματα που σκανάρουν την εικόνα και τη διαχωρίζουν σε τέσσερα βασικά χρώματα: κυανό, ματζέντα, κίτρινο και μαύρο) εξακολουθούν να έχουν τον πρώτο λόγο εκεί που η δουλειά απαιτεί την καλύτερη δυνατή ποιότητα. Οι χρωμογράφοι χρησιμοποιούνται κυρίως στην παραδοσιακή ένθεση, όμως ολοένα περισσότεροι χρωμογράφοι τοποθετούν “γέφυρες” με σκοπό την ηλεκτρονική ένθεση των εικόνων.
      Το επόμενο στάδιο, είναι ο χρωματισμός του εντύπου. Τα προγράμματα προσφέρουν πολλά χρωματικά μοντέλα στα οποία μπορούμε να εργαστούμε. Όμως όποιο μοντέλο και αν επιλέξετε, θα πρέπει να ξέρετε ότι στη φάση της εκτύπωσης έχετε δύο επιλογές. Η πρώτη είναι να τυπώσετε ένα φιλμ για κάθε χρώμα που έχετε επιλέξει. Προσοχή όμως! Η εκτύπωση ενός εντύπου το οποίο διαθέτει περισσότερα από τέσσερα φιλμ σε κάθε σελίδα έχει πολύ υψηλό κόστος. Ο δεύτερος τρόπος είναι να βάλετε όσα χρώματα θέλετε, αλλά τελικά να τυπώσετε τέσσερα φιλμ με τα βασικά χρώματα (cyan, magenta, yellow, black). Η μέθοδος αυτή ονομάζεται διαχωρισμοί τετραχρωμίας και είναι ευρύτατα διαδεδομένη. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει τελικά να μετατρέψετε τα χρώματα που έχετε επιλέξει στα αντίστοιχα του χρωματικού μοντέλου CMYK. Η διαδικασία αυτή γίνεται αυτόματα από τα περισσότερα προγράμματα, αλλά οπωσδήποτε θα έχετε κάποια χρωματική απόκλιση από τα αρχικά χρώματα. Κατά τα πρώτα χρόνια ύπαρξης του DTP, ο χρωματισμός και οι διαχωρισμοί των σελίδων από τον υπολογιστή ήταν άπιαστα όνειρα και εξακολουθούσαν να γίνονται με τον παραδοσιακό τρόπο. Οι υπολογιστές που άνοιξαν κυριολεκτικά το δρόμο προς αυτή την κατεύθυνση ήταν αυτοί της Apple. Το χρωματικό μοντέλο CMYK είναι πλέον απαραίτητο στοιχείο των περισσοτέρων εφαρμογών σελιδοποίησης και επεξεργασίας εικόνας, και τη δημιουργία των διαχωρισμών αναλαμβάνουν τα προγράμματα σελιδοποίησης κατά κύριο λόγο.
      Η τελική φάση στην παραγωγή ενός εντύπου είναι η εκτύπωσή του, η οποία θα γίνει σε φιλμ. Για τη δουλειά αυτή δεν είναι κατάλληλος οποιοσδήποτε εκτυπωτής, αλλά χρειάζεται ένας εικονοθέτης. Ο εικονοθέτης έχει την δυνατότητα εκτύπωσης raster, δηλαδή κουκκίδων οι οποίες ανάλογα με το μέγεθός τους και την μεταξύ τους απόσταση καθορίζουν την ποιότητα εκτύπωσης. Η Linotronic 300, η οποία επί σειρά ετών αποτελούσε standard για τους εικονοθέτες, μπορεί να τυπώσει κουκκίδες με διάμετρο 1/2640 της ίντσας. Η ποσότητα των κουκκίδων που μπορούν να τυπωθούν σε μια ίντσα καθορίζει την ανάλυση του εκτυπωτή. Για την απόδοση των γκρίζων τόνων από ασπρόμαυρους εκτυπωτές χρησιμοποιούνται τα Halftones, τα οποία δεν είναι τίποτε άλλο από cells διαφορετικού μεγέθους που όταν τυπώνονται το ένα κοντά στο άλλο ξεγελάνε το μάτι. Τα Halftones cells είναι συνήθως κυκλικά και το μέγεθός τους καθορίζεται από την παράμετρο l.p.i. (lines per inch). Τα cells αυτά τυπώνονται σε διαφορετικές γωνίες για κάθε χρώμα έτσι ώστε να σχηματίζεται η ροζέτα της εκτύπωσης (την οποία μπορούμε να διακρίνουμε όταν κοιτάξουμε από πολύ κοντά μια φωτογραφία). Αν οι γωνίες αυτές δεν είναι σωστές, οι ροζέτες γίνονται ενοχλητικά έντονες και δημιουργείται το φαινόμενο του moiré. Τα περισσότερα προγράμματα είναι εφοδιασμένα με ειδικούς αλγορίθμους για την αποφυγή αντιαισθητικών φαινομένων όπως το moiré.
      Το layout ενός εντύπου τελειώνει τη στιγμή που θα πάρουμε στα χέρια μας τα φιλμ. Η παραγωγή των φιλμ είναι μια αυτοματοποιημένη διαδικασία και γίνεται με απλές εντολές από τα προγράμματα. Οι μόνες παράμετροι που χρειάζεται να θέσει ο χρήστης συνήθως είναι οι σελίδες προς εκτύπωση και η ανάλυση στην οποία θα τυπωθούν.
      Στη συνέχεια θα προσπαθήσουμε να σας εισάγουμε στον κόσμο της σελιδοποίησης, παρουσιάζοντας βήμα προς βήμα την κατασκευή τριών αντιπροσωπευτικών εντύπων: ενός βιβλίου, ενός newsletter και ενός διαφημιστικού εντύπου. Η παρουσίαση των εντύπων γίνεται με τη σειρά δυσκολίας τους, ξεκινώντας από τη λιγότερη περίπλοκη σχεδίαση. Η σχεδίαση του εντύπου που σας απασχολούσε τόσο καιρό ολοκληρώθηκε και η εικόνα που εμφανίζεται στην οθόνη σας ικανοποιεί απόλυτα. Και τώρα, τι γίνεται στη συνέχεια;
      Το πιθανότερο είναι ότι ο D.T.P. εξοπλισμός σας δεν περιλαμβάνει και έναν εικονοθέτη για την εκτύπωση των φιλμ. Οι εικονοθέτες δεν είναι τίποτε άλλο από εκτυπωτές οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να τυπώσουν σε φιλμ ή χαρτί, χρησιμοποιώντας αναλύσεις που ξεπερνάνε ορισμένες φορές τα 2540 dpi. Στη συνέχεια το φιλμ εμφανίζεται, όπως και το φωτογραφικό φιλμ σε ένα εμφανιστήριο με την βοήθεια ειδικών χημικών υγρών. Η εκτύπωση γίνεται με τη βοήθεια μιας ακτίνας laser, η οποία γράφει γραμμή –γραμμή τη σελίδα. Η πυκνότητα των γραμμών είναι ακόμα μια παράμετρος που καθορίζει την ποιότητα της εκτύπωσης. Συνήθεις στιγμές είναι τα 135, 150 κ 180 l.p.i.. Οι τιμές των l.p.i. (lines per inch) και των dpi (dots per inch) έρχονται σε ζευγάρια, τα οποία καθορίζονται από το χαρτί στο οποίο θα τυπώσουμε αλλά και απ’ τον εικονοθέτη. Π.χ μια εφημερίδα θα τυπωθεί σε χαρτί όπου το μελάνι απλώνει πολύ. Επομένως, η τιμή του l.p.i. θα πρέπει: να είναι γύρω στα 80 ώστε να μην χρησιμοποιηθεί υπερβολική ποσότητα μελανιού και το αποτέλεσμα να είναι ευανάγνωστο. Αντιθέτως ένα περιοδικό πρέπει να έχει την καλύτερη δυνατή ποιότητα και εφόσον τυπωθεί σε κάποιο πολύ απορροφητικό χαρτί, η τιμή των l.p.i. θα κυμαίνεται στα 150 και 180 l.p.i.. Φυσικά είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν και υψηλότερες τιμές εάν το απαιτεί η ποιότητα της δουλειάς.
     
      Ας επανέλθουμε όμως στο αρχικό ερώτημα: “Πού και πώς θα γίνει η εκτύπωση των φιλμ;”. Για τη δουλειά αυτή υπάρχουν ειδικά γραφεία, τα services bureau, τα οποία αναλαμβάνουν να κάνουν την εκτύπωση της δουλειάς σας εάν τους δώσετε τα έγγραφα ανοιχτά ή σε μορφή postscript. Εννοείται βέβαια ότι, προτού δώσετε οποιοδήποτε αρχείο στο service bureau για να το τυπώσετε πρέπει να έχετε συνεννοηθεί με κάποιον τεχνικό για την προετοιμασία, που πρέπει να κάνετε. Εάν αποφασίσετε να πάτε το αρχείο “ανοιχτό” (δηλαδή ένα αρχείο QUARKXPRESS 6.0), βεβαιωθείτε ότι έχουν το πρόγραμμα και μάλιστα την ίδια έκδοση ή κάποια μεταγενέστερη αυτής που χρησιμοποιείτε. Επίσης πάρτε μαζί σας τις γραμματοσειρές και τα γραφικά που έχετε χρησιμοποιήσει. Οπωσδήποτε η μεταφορά “ανοιχτών” αρχείων είναι μεγάλος μπελάς. Προτιμήστε τα postscript, αλλά συνεννοηθείτε για τις απαραίτητες ρυθμίσεις προτού προβείτε στη δημιουργία του (downloading). Καθώς και για το μέσο με το οποίο θα τα μεταφέρετε (υπάρχουν postscript αρχεία που υπερβαίνουν κατά πολύ τη χωρητικότητα μιας δισκέτας).Επίσης, εάν το αρχείο σας είναι περίπλοκο, φορτωμένο με γραφικά, degrade και “ξεγυρισμένες” εικόνες, βεβαιωθείτε ότι ο εικονοθέτης που χρησιμοποιεί το service bureau μπορεί να χρησιμοποιήσει την Postscript level 2.
      Τα περισσότερα service bureau μπορούν να κάνουν για εσάς και για τις ενθέσεις των φωτογραφιών. Όπως προαναφέραμε, εάν οι απαιτήσεις τους δεν είναι μεγάλες, ένας σχετικά φθηνός επιτραπέζιος scanner μπορεί να σας εξυπηρετήσει πλήρως. Στην περίπτωση όμως που θέλετε να ενθέσετε, κάποιο slide ή έχετε απαιτήσεις από το έντυπό σας, το κόστος, του απαιτούμενου scanner αυξάνει απογοητευτικά. Οι slide scanners κοστίζουν γύρω στα 3000 ευρώ, ενώ οι τιμές των drum scanners που προσφέρουν αναλύσεις της τάξεως των 5000 dpi ξεκινούν στα 12000 ευρώ και μπορεί να ξεπεράσουν τα 60000 ευρώ. Ακόμα και η διαχείριση εικόνων με τόσο υψηλές αναλύσεις είναι μια δουλειά που γίνεται με δυσκολία από τα προγράμματα αλλά και από τα μηχανήματα. Για τη διαχείριση τέτοιου τεράστιου όγκου δεδομένων απαιτείται άλλη υποδομή, ώστε να μπορούν να αποθηκευτούν κάπου αυτά τα δεδομένα μέχρι την ώρα της εκτύπωσης, ενώ ο χρήστης να μπορεί να δει στο μηχάνημά του μόνο το αρχείο χαμηλής ανάλυσης 72 dpi, χωρίς να καθυστερεί υπερβολικά από τις συνεχόμενες ενημερώσεις των εικόνων. Τη δουλειά αυτή αναλαμβάνουν να κάνουν τα συστήματα OPI. Με τον τρόπο αυτόν μπορείτε να ενθέσετε τις εικόνες χαμηλής ανάλυσης και όταν τυπώσετε να ενημερωθούν τα αρχεία αυτά των εικόνων από τα αντίστοιχα υψηλής ανάλυσης. Στον τομέα, της ένθεσης βέβαια αρκετά γραφεία εξακολουθούν να παραμένουν πιστά στους χρωμογράφους, ενώ πολύ διαδεδομένοι είναι και οι σταθμοί επεξεργασίας scitex.

Εκτυπώνοντας μια εικόνα halftone
Για να εκτυπώσετε μια εικόνα με ράστερ halftone χρησιμοποιείτε την επιλογή Halftone Screen από το πλαίσιο διαλόγου Page Setup. Τα αποτελέσματα της χρήσης ενός ράστερ halftone είναι εμφανή μόνο στο εκτυπωμένο αντίγραφο, δε βλέπετε το ράστερ στη συσκευή της οθόνης σας. Ο υπολογιστής σας πρέπει να είναι συνδεδεμένος με έναν εκτυπωτή πριν μπορέσετε να διαμορφώσετε το ράστερ halftone.Χρησιμοποιείτε ένα halftone ράστερ για να εκτυπώσετε μια εικόνα κλίμακας του γκρι. Χρησιμοποιείτε τέσσερα halftone ράστερ (ένα για κάθε χρώμα ) για να εκτυπώσετε διαχωρισμούς χρωμάτων. Η συχνότητα του ράστερ ( screen frequency ) ελέγχει την πυκνότητα των κουκκίδων στην οθόνη. Δεδομένου ότι οι κουκκίδες διευθετούνται σε γραμμές στην οθόνη, η κοινή μονάδα μέτρησης για τη συχνότητα είναι γραμμές ανά ίντσα (l.p.i.). Όσο υψηλότερη είναι η συχνότητα, τόσο καλύτερη παράγεται η εικόνα. Τα περιοδικά για παράδειγμα, χρησιμοποιούν 133 l.p.i. ή υψηλότερες τιμές επειδή συνήθως εκτυπώνονται σε ιλουστρασιόν χαρτί, σε υψηλής ποιότητας πιεστήρια. Οι εφημερίδες, οι οποίες συνήθως τυπώνονται σε χαμηλής ποιότητας χαρτί, χρησιμοποιούν χαμηλότερες τιμές συχνότητας, περίπου στα 85 l.p.i..
            Η γωνία του ράστερ που χρησιμοποιείται για τη δημιουργία των ενδιάμεσων τόνων στις εικόνες κλίμακας του γκρι είναι γενικά 45 μοίρες. Για διαχωρισμούς τετραχρωμίας, καθορίζετε μια γωνία για κάθε ένα από τα χρώματα (το κίτρινο στις 90 μοίρες, το κυανό στις 15 ή στις 75 μοίρες, το ματζέντα στις 45 μοίρες και το μαύρο στις 105 μοίρες). Ορίζοντας τα ράστερ σε διαφορετικές γωνίες διασφαλίζετε ότι οι κουκκίδες των τεσσάρων φιλμ του διαχωρισμού θα αναμειγνύονται σωστά μαζί, ώστε να παράγουν την εμφάνιση συνεχούς χρώματος χωρίς μουαρέ. Οι κουκκίδες σε σχήμα ρόμβου είναι οι πιο κοινά χρησιμοποιούμενες στα ράστερ. Στο Adobe PHOTOSHOP CS μπορείτε επίσης να επιλέγετε στρογγυλές ( round ), ελλειπτικές (elliptical ), γραμμικές (linear), τετράγωνες ( square ) και σταυροειδείς (cross-shaped) κουκκίδες.
 
Εκτύπωση : Μια σύνοψη
Ο πιο κοινός τρόπος για να εκτυπώσετε τις εικόνες σας είναι η παραγωγή μιας θετικής ή αρνητικής εικόνας, σε χαρτί ή φιλμ, και κατόπιν η μεταφορά της εικόνας σε τσίγκο εκτύπωσης, ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί για την εκτύπωση σε Offset. Για να τυπωθεί μια εικόνα με συνεχείς τόνους, πρέπει να διασπαστεί σε μια σειρά κουκκίδων. Οι κουκκίδες αυτές δημιουργούνται όταν εφαρμόζεται ένα φωτο-λιθογραφικό ράστερ (halftone screen ) στην εικόνα. Οι κουκκίδες ενός halftone ράστερ ελέγχουν πόσο μελάνι εναποτίθεται σε μια συγκεκριμένη θέση. Μεταβάλλοντας το μέγεθος και την πυκνότητα των κουκκίδων, δημιουργείται η οπτική ψευδαίσθηση παραλλαγών του γκρι ή χρώματος στην εικόνα. Στην περίπτωση έγχρωμων εκτυπώσεων, χρησιμοποιούνται τέσσερα ράστερ – για το κυανό, ματζέντα, κίτρινο και μαύρο – ένα για κάθε μελάνι που χρησιμοποιείται στις εκτυπώσεις τετραχρωμίας.
Στη συμβατική φωτογραφία, μια εικόνα halftone (εικόνα με όλους τους ενδιάμεσους τόνους ) παράγεται τοποθετώντας ένα Φώτο-λιθογραφικό ράστερ μεταξύ ενός κομματιού φιλμ και της εικόνας, και κατόπιν φωτίζοντας το φιλμ. Στο Adobe PHOTOSHOP CS, καθορίζετε τις ιδιότητες του ράστερ πριν από την παραγωγή της εκτύπωσης. Για να πετύχετε τα καλύτερα αποτελέσματα, η συσκευή εκτύπωσης που χρησιμοποιείτε π.χ. μια φωτοσύνθεση postscript, θα πρέπει να έχει ρυθμιστεί στο κατάλληλο όριο πυκνότητας και ο επεξεργαστής της θα πρέπει να είναι σωστά καλιμπραρισμένος. Εάν αυτοί οι συντελεστές δε ρυθμιστούν σωστά, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι απρόβλεπτα.
 
Προσαρμόζοντας την παραγωγή μαύρου και την αφαίρεση περιττού χρώματος
Λόγω των ατελειών σε όλα τα μελάνια εκτύπωσης, ένα μείγμα χρωμάτων τετραχρωμίας παράγει ένα θολό καφέ αντί για καθαρό μαύρο. Για να αντισταθμίσουν αυτό το πρόβλημα, οι τυπογράφοι αφαιρούν ένα μέρος κυανού, ματζέντα και κίτρινου στις περιοχές όπου επικαλύπτονται τα τρία αυτά χρώματα και προσθέτουν μαύρο μελάνι. Υπάρχουν δυο στυλ αφαίρεσης ή αντικατάστασης χρώματος όταν μετατρέπετε χρώμα RGB στο μοντέλο CMYK: το undercolor removal (UCR) ή το gray component replacement (GCR).         
 
Επιλογές χαρτιού για εκτύπωση
Coated paper : Χρησιμοποιείται με χαρτί τύπου illustration, είναι η καλύτερη επιλογή για εκτυπωτές inkjet.
Transparency : Χρησιμοποιείται με φιλμ για διαφάνειες.
Plain : Όταν θέλετε μια εικόνα με χαμηλή πυκνότητα μελάνης σε κοινό χαρτί.
Plain ( enhance black ) : Σκουρότερη, με πιο σκούρα μαύρα από ότι στην επιλογή plain.
Plain ( wait and dry ) : Για εικόνες με μεγάλη πυκνότητα μελάνης σε κοινό χαρτί. Ο εκτυπωτής περιμένει 8 δευτερόλεπτα από το ένα πέρασμα της κεφαλής στο επόμενο.
Draft : Κάλυψη μελάνης 50 % του κανονικού, διπλάσια ταχύτητα εκτύπωσης.


ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ ΕΝΤΥΠΟΥ
  1. Βρίσκουμε ποια διάσταση χαρτιού μας κάνει για το έντυπο έτσι ώστε να πετάμε λίγο χαρτί.
  2. Υπολογίζουμε πόσα έντυπα χωράνε σε ένα φύλλο χαρτιού.
  3. Υπολογίζουμε τον αριθμό των φύλλων που θα χρειαστούμε για το τιράζ του εντύπου.
  4. Υπολογίζουμε στα φύλλα που θα χρειαστούμε και ένα 10% επιπλέον για τα σκάρτα.
  5. Για τετραχρωμία: 4 τσίγκοι (από 35 ευρώ)
  6. Κέρδος: 20% επί του συνόλου του κόστους. Για δουλειές με μεγάλο τιράζ το ποσοστό μειώνεται μέχρι και 12%.