ΧΡΩΜΑΤΑ ΟΘΟΝΗΣ - ΕΚΤΥΠΩΣΗΣ


Τα χρώματα στην οθόνη έχουν διαφορετική φωτεινότητα και απόχρωση απ’ ό,τι στο τυπωμένο χαρτί. Απέχουν στην ουσία αρκετά από αυτό που λέμε true color.
Στην εκτύπωση τα CMYK αναφέρονται σαν αφαιρετικά χρώματα.
Αυτό το όνομα δείχνει ότι μια έγχρωμη περιοχή δέχεται το λευκό φως αντανακλά μόνο ορισμένα μήκη κύματος από αυτό και αφαιρεί όλα τα υπόλοιπα μήκη κύματος από το λευκό φως . Στην περίπτωση αυτή , λευκό είναι η πλήρης απουσία χρώματος (C=M=Y=K=0) και μαύρο μπορεί να είναι είτε Κ= 100% ή C=Y=M=100% .


      Όπως πιθανόν να αναμένετε, τα προσθετικά και τα αφαιρετικά χρώματα λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο όταν συνδυαστούν. Για παράδειγμα, όταν συνδυάσετε δυο προσθετικά χρώματα σε επίπεδο 100% στην οθόνη σας, το χρώμα που προκύπτει είναι φωτεινότερο. Συνδυάζοντας δυο τυπωμένα χρώματα σε επίπεδο 100% έχετε σαν αποτέλεσμα ένα πιο σκούρο χρώμα.

Παρακάτω βλέπετε τη σχέση ανάμεσα σε αξίες 100% RGB και CMY

Προσθετικό χρώμα
Συν προσθετικό χρώμα
Παράγει αφαιρετικό χρώμα
Κόκκινο
Πράσινο
Κίτρινο
Πράσινο
Μπλε
Κυανό
Μπλε
Κόκκινο
Ματζέντα
Αφαιρετικό χρώμα
Συν αφαιρετικό χρώμα
Παράγει προσθετικό χρώμα
Κυανό
Ματζέντα
Μπλε
Ματζέντα
Κίτρινο
Κόκκινο
κίτρινο
Κυανό
Πράσινο

          
  Θυμηθείτε, όμως, ότι είπαμε σχετικά με τη σύνθεση των χρωμάτων: το κυανό που παίρνετε στην οθόνη από τη σύνθεση πράσινου και μπλε γίνεται φωτεινότερο, ενώ το μπλε που παίρνετε στο χαρτί από τη σύνθεση κυανού και ματζέντα είναι πιο σκούρο. Εξ’ αιτίας αυτών των προβλημάτων γίνεται τόσο δύσκολο να ταιριάξουν τα προσθετικά χρώματα της οθόνης με τα αφαιρετικά της εκτύπωσης. Αυτό το πρόβλημα κυρίως επηρεάζει τους έγχρωμους εκτυπωτές. Οι καταγραφείς film χρησιμοποιούν κόκκινο, πράσινο και μπλε φως για να δημιουργήσουν τις εικόνες τους, έτσι διατηρείται το προσθετικό μοντέλο χρώματος μέχρι το τέλος.

          Προσθετικά είναι τα χρώματα CMYK , αυτά τα χρώματα αντιστοιχούν με τα χρώματα του φωσφόρου στην οθόνη, τα διάφορα χρώματα δημιουργούνται προσθέτοντας φως από ένα ή περισσότερα από αυτά τα βασικά χρώματα. Το μαύρο είναι η απουσία όλων των χρωμάτων R=G=B=0 και το λευκό είναι η παρουσία όλων των χρωμάτων στη μέγιστη τιμή τους R=G=B=255.Σημειώστε ότι κάθε φορά που αλλάζετε αυτές τις ρυθμίσεις ξεχωριστά σε άνισες μεταξύ τους τιμές, επηρεάζεται η απόχρωση του γκρίζου στην εκτύπωσή σας. Θεωρητικά, το ουδέτερο γκρίζο προκύπτει όταν οι τιμές και των τριών χρωμάτων RGB είναι ίσες. (Στην πράξη ,γίνονται ελαφρές διορθώσεις εσωτερικά – που είναι αόρατες για τον τελικό χρήστη). Αν υπάρχουν 256 διαφορετικά επίπεδα για κάθε (χρώμα 24-bit), τότε τιμές R=G=B=127 αντιπροσωπεύουν ένα γκρίζο 50%. Αν αλλάξουν οι τιμές μόνον για ένα ή δυο χρώματα τότε το γκρίζο θα πάρει κάποια απόχρωση. Θα εξαρτηθεί από τον χαρακτήρα της κάθε δουλειάς, για το αν θα είναι τόσο σημαντική η απόχρωση του γκρίζου στην τελική εκτύπωση όσο οι άλλες χρωματικές διορθώσεις που κρίνετε αναγκαίο να κάνετε. Γκρίζα που έχουν κάποια απόχρωση μπορεί να είναι λιγότερο εμφανή σε μια σκαναρισμένη φωτογραφία από ότι σε ένα γραφικό δημιουργημένο στον υπολογιστή.

      Οι ρυθμίσεις Lightness, Contrast και Gamma Correction λειτουργούν πάνω στο κάθε χρώμα ξεχωριστά με τον ίδιο τρόπο που λειτουργούν οι ρυθμίσεις Master σε ασπρόμαυρες εκτυπώσεις με τόνους του γκρι σε ασπρόμαυρους εκτυπωτές. Παρακάτω είναι μερικές βασικές σημειώσεις που θα σας βοηθήσουν στην χρήση αυτών των ρυθμίσεων για μεμονωμένα χρώματα:

Μην ξεχνάτε ότι η αλλαγή ενός βασικού χρώματος επηρεάζει όλα τα σύνθετα χρώματα που δημιουργούνται εν μέρει από αυτό :

Αλλαγή βασικού χρώματος
Χρώματα που επηρεάζονται
Λιγότερο κόκκινο
Το πορτοκαλί κιτρινίζει, το κίτρινο πρασινίζει, βιολετί και ματζέντα τείνουν προς το μπλε
Περισσότερο κόκκινο
Κίτρινο και πορτοκαλί κοκκινίζουν , το κιτρινοπράσινο κιτρινίζει , βιολετί και ματζέντα κοκκινίζουν
Λιγότερο πράσινο
Κίτρινο και πορτοκαλί κοκκινίζουν , το κιτρινοπράσινο κιτρινίζει , το κυανό τείνει προς το μπλε
Περισσότερο πράσινο
Το πορτοκαλί κιτρινίζει , το κίτρινο πρασινίζει , το κυανό πρασινίζει
Λιγότερο μπλε
Βιολετί και ματζέντα κοκκινίζουν , το κυανό πρασινίζει
Περισσότερο μπλε
Βιολετί και ματζέντα τείνουν στο μπλε , το κυανό τείνει στο μπλε .

     
 Αν αυξήσετε το Lightness κάποιου χρώματος, θα εμφανιστούν περισσότερες περιοχές όπου το χρώμα αυτό θα είναι τελείως κεκορεσμένο, αν αντιθέτως την μειώσετε δεν θα υπάρχουν τόσες περιοχές όπου το χρώμα αυτό θα είναι κεκορεσμένο στην εκτύπωσή σας.
Το άσπρο και το μαύρο δεν θεωρούνται χρώματα γιατί το μεν άσπρο διαχέει όλες τις ακτινοβολίες του όταν φωτίζεται με λευκό φως, το δε μαύρο, αντίθετα, τις απορροφά όλες.
Τα βασικά χρώματα της αφαιρετικής μεθόδου είναι το ματζέντα, το κυανό και το κίτρινο. Τα χρώματα αυτά
ονομάζονται βασικά γιατί δεν μπορούν να παραχθούν με την ανάμειξη άλλων χρωμάτων. Ονομάζονται αφαιρετικά γιατί με ανάμειξη δυο βασικών χρωμάτων προκύπτει ένα νέο, σκουρότερο χρώμα.
Όταν τα βασικά χρώματα αναμειχθούν σε ίσες αναλογίες, δημιουργούν τα δευτερεύοντα χρώματα (τα οποία είναι τα βασικά χρώματα της προσθετικής μεθόδου). Για παράδειγμα, το ματζέντα και το κυανό δίνουν το μπλε, το κυανό και το κίτρινο δίνουν το πράσινο και το κίτρινο με το ματζέντα δίνουν το κόκκινο.
Με ίση ανάμειξη βασικών και δευτερευόντων χρωμάτων παράγονται ενδιάμεσα χρώματα. Για παράδειγμα, το βασικό κίτρινο χρώμα αναμειγνυόμενο με το δευτερεύον πράσινο χρώμα δίνει ένα ενδιάμεσο κίτρινο-πράσινο χρώμα.
Αν αναμείξουμε ίσες ποσότητες από κυανό, ματζέντα και κίτρινο μελάνι και τις ανακατέψουμε καλά, θα πάρουμε θεωρητικά μαύρο. Στην πράξη όμως, δεν παίρνουμε μαύρο, γιατί το φάσμα εκπομπής κάθε μελανιού διαφέρει από το ιδανικό φάσμα του. Επίσης πολλές φορές δεν επιτυγχάνουμε την ίδια ακριβώς απόχρωση αν και χρησιμοποιούμε τις ίδιες αναλογίες μελανιών, αλλά διαφορετικών εταιρειών. Έτσι, χρησιμοποιώντας τα τρία βασικά χρώματα θα παραχθεί μια ατελής εκτύπωση. Γι αυτό το λόγο προσθέτουμε το μαύρο που θα καλύψει τις ατέλειες αυτές.
Συνεπώς, βασικά χρώματα της αφαιρετικής μεθόδου μπορούν να θεωρηθούν το ματζέντα, το κυανό, το κίτρινο και το μαύρο.