Ο
λόγος που το Adobe ILLUSTRATOR CS
μπορεί να παράγει εικόνες που δεν επηρεάζονται από την ανάλυση και οι οποίες
μπορούν να εκτυπωθούν σε εκτυπωτές laser ή σε
άλλες στοιχειοθετικές μηχανές υψηλής ανάλυσης, είναι γιατί
περιγράφει την
εικόνα στη γλώσσα των υπολογιστών και όχι σαν μια σειρά από κουκκίδες και κενά.
Αυτή η γλώσσα – που δημιουργήθηκε από τους ιδρυτές της Adobe Systems
, John
Warnock
και Charles
Geschke
– ονομάζεται PostScript
.
Η
PostScript
αναφέρεται συνήθως σαν γλώσσα περιγραφής σελίδας. Παρέχει μια σταθερή μέθοδο
περιγραφής και μεταφοράς εικόνων, καθώς ακόμα και ολόκληρες σελίδες που
περιέχουν κείμενο (κάποιας ή κάποιων οικογενειών γραφής) και γραφικά. Αυτή η
γλώσσα χρησιμοποιείται με κάποιο πρόγραμμα εφαρμογής (όπως
είναι το Adobe ILLUSTRATOR CS ή το Page Maker της Aldus, ή το QUARKXPRES 6.0 ) για να στείλει τις σελίδες με το κείμενο
και τα γραφικά σε κάποιων εκτυπωτή, οθόνη , ή σε κάποια άλλη συσκευή όπως η
εικονοθετική μηχανή. (Χρησιμοποιείται ο όρος «εικονοθετική μηχανή» γιατί ,
αντίθετα με τις στοιχειοθετικές μηχανές, αυτές οι συσκευές PostScript μπορούν να
δημιουργήσουν ράστερ και διαχωρισμούς χρωμάτων καθώς και να παράγουν
στοιχειοθεσίες και γραμμικό σχέδιο ) .
Η συσκευή εξόδου έχει έναν PostScript επεξεργαστή για το ράστερ της εικόνας (Rip= raster image processor ), ο οποίος
μεταφράζει τη γλώσσα PostScript σε μια εικόνα ράστερ (με άλλα λόγια σε μια
σειρά κουκκίδων) η οποία είναι ιδανική για την ανάλυση του μηχανήματος. Τα
προγράμματα μπορούν να χρησιμοποιήσουν την PostScript για να
εκμεταλλευτούν πλήρως την ανάλυση του εκτυπωτή ή της εικονοθετικής μηχανής και
να παράγουν εικόνες χωρίς περιορισμούς σχετικά με την ανάλυσή τους. Η ανάλυση ,
που ορίζεται από τον αριθμό των κουκκίδων που υπάρχουν ανά ίντσα, είναι πάρα
πολύ σημαντική για γραφικά υψηλής ποιότητας. Όσο πιο υψηλή είναι η ανάλυση,
τόσο καλύτερα θα αποδοθεί η εικόνα όταν εκτυπωθεί.
Η
PostScript
ξεπερνά το εμπόδιο της ανάλυσης στην περιγραφή των γραφικών με μια αλγοριθμική
γλώσσα και όχι με μια σειρά από κουκκίδες σε μια συγκεκριμένη ανάλυση .Το
αποτέλεσμα είναι ότι η PostScript «εκτυπώνει» την ίδια σελίδα σε μια Linotronic 300 ή 500 με 2450
κουκκίδες ανά ίντσα (με εξαιρετικά υψηλή ποιότητα), που τυπώνει και ένας
εκτυπωτής Laser
Writer
της Apple
με ανάλυση 300 κουκκίδες ανά ίντσα – με την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιείτε τους
ίδιους προσωπικούς υπολογιστές και προγράμματα (όπως για παράδειγμα , το Adobe ILLUSTRATOR CS).
Η PostScript
είναι συμβατή με τα συστήματα του Macintosh που αφορούν προγράμματα και εφαρμογές και
υποστηρίζεται ακόμα και από τα PCs στα περισσότερα προγράμματα σελιδοποίησης
και επεξεργασίας κειμένου .
Γιατί η PostScript είναι τόσο
σημαντική στον εκδοτικό τομέα και γιατί κάνει το Adobe ILLUSTRATOR CS
να την χρησιμοποιεί για να αποθηκεύει πληροφορίες εικόνας; Η στοιχειοθετική
ποιότητα (εκτύπωση στις 1000 κουκκίδες ανά ίντσα ή και υψηλότερη 0 και τα
υψηλής ποιότητας γραφικά απαιτούνται στις περισσότερες εικονογραφήσεις και
εκδοτικές εφαρμογές. Με την PostScript είναι δυνατή η
αυτοματοποίηση της παραγωγής, ξεκινώντας από τη σύλληψη και καταλήγοντας στην
εκτύπωση, χωρίς να επηρεάζονται τα αποτελέσματά σας από την ανάλυση των
εκτυπωτών laser.
Οι σελίδες μπορούν να σταλούν σε μια PostScript συσκευή παραγωγής τσίγκων ( plate maker) για να πάρετε την υψηλότερη δυνατή
ανάλυση. Τα αρχεία PostScript
μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για να στείλουν πληροφορίες σε έγχρωμους
εκτυπωτές, συσκευές καταγραφής πάνω σε φιλμ (film recorders), συσκευές
παραγωγής διαφανειών (slide makers ) και σε έγχρωμα ηλεκτρονικά προ εκτυπωτικά συστήματα
.
Μεγέθη αρχείων σαρωμένων εικόνων
Μέγεθος
|
PPI
|
Μαύρο/Άσπρο
|
Διαβαθμίσεων
γκρίζου
|
Χρώμα
CMYK
|
(ίντσες
)
|
(Ανάλυση)
|
1-
Bit
|
8 – Bit
|
24 bit
|
2 X 3
|
150
|
17 K
|
132 K
|
528 K
|
300
|
67 K
|
528 K
|
2.06 MB
|
|
4 X 5
|
150
|
56 K
|
440 K
|
1.72 MB
|
300
|
221 K
|
1.72 MB
|
6.87 MB
|
|
8 X 10
|
150
|
220 K
|
1.72 MB
|
6.87 MB
|
300
|
879 K
|
6.87 MB
|
27.50
MB
|
Δυνατά επίπεδα γκρίζου για διάφορες αναλύσεις εξόδου και συχνότητες οθόνης
Ανάλυση
εξόδου
|
Συχνότητα
οθόνης
|
||||
DPI
|
60
|
85
|
100
|
133
|
150
|
300
|
26
|
13
|
|||
600
|
101
|
51
|
37
|
21
|
|
1270
|
256*
|
224
|
162
|
92
|
72
|
2540
|
256*
|
256*
|
256*
|
256*
|
Σημείωση: Ρωτήστε
στο τυπογραφείο ποια συχνότητα οθόνης (l.p.i.) θα χρειαστεί να καθορίσετε κατά τη
φωτοστοιχειοθεσία του αρχείου σας. Ρωτήστε επίσης, στο τυπογραφείο ή στο
γραφείο παροχής προ εκτυπωτικών υπηρεσιών ποια ανάλυση (dpi) πρέπει να χρησιμοποιήσετε για τη φωτοστοιχειοθεσία.
Μερικές φωτοστοιχειοθετικές συσκευές μπορούν να πετύχουν αναλύσεις μεγαλύτερες
από 2450 dpi
.
*Προς το παρόν , οι
εκτυπωτές PostScript
Level
1 και Level
2 πετυχαίνουν το πολύ 256 επίπεδα του γκρίζου .
Το
σύστημα SWOP
(Coated)
είναι το εξ ορισμού για τα χρώματα μελανιών. Το ιλουστρασιόν (coated) χαρτί είναι επίσης η εξ ορισμού
ρύθμιση. Αυτές είναι οι ίδιες ρυθμίσεις που χρησιμοποιήθηκαν για το διαχωρισμό
της εικόνας PCMYK
, PSD.
Επιλέγοντας το ίδιο μελάνι θα μπορείτε να δείτε σαφώς τη διαφορά που
προκαλείται από την αλλαγή του κέρδους κουκκίδας .Όταν θα παράγετε τα δικά σας
δοκίμια, συνήθως θα παίρνετε τις πληροφορίες για τον τύπο του μελανιού και το
κέρδος κουκκίδας από το τυπογραφείο στο οποίο πρόκειται να εκτυπώσετε την
εργασία σας, ή θα διαλέγετε τον δικό σας εκτυπωτή από τη λίστα Ink Colors .
Εισάγετε τιμή 30% για το κέρδος κουκκίδας.
Το κέρδος κουκκίδας είναι ένα χαρακτηριστικό εκτύπωσης το οποίο εξαναγκάζει τις
κουκκίδες να εκτυπώνονται μεγαλύτερες από ότι θα έπρεπε να είναι, παράγοντας
σκουρότερους τόνους ή χρώματα από τα αναμενόμενα. Οι διαφορετικοί εκτυπωτές και
τα χαρτιά έχουν διαφορετική τιμή κέρδους κουκκίδας. Το εξ ορισμού κέρδος
κουκκίδας για τα μελάνια του συστήματος SWOP είναι 20% και αυτή η τιμή που
χρησιμοποιήθηκε για τον διαχωρισμό της εικόνας PCMYK.PSD .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Η Postscript είναι μια γλώσσα
περιγραφής εντολών προς έναν εκτυπωτή με σκοπό να οδηγήσει το μέσον γραφής του
εκτυπωτή (laser) pixel-pixel
ώστε να σχηματίσει στο υλικό που έχει επιλεγεί (χαρτί η φιλμ) την εικόνα που
έχουμε στείλει προς εκτύπωση. Οι οδηγοί του εκτυπωτή δίνουν τη δυνατότητα στον
υπολογιστή να επικοινωνήσει με τον εκτυπωτή και να του μεταφέρει τις εντολές
εκτύπωσης. Ο κάθε εκτυπωτής οδηγείτε από τον δικό του οδηγό, και οι ρυθμίσεις
σε κάθε περίπτωση είναι διαφορετικές, ανάλογα με τις δυνατότητες του εκτυπωτή.
Μια τέτοια περιγραφή κλείνει μέσα της ότι
έχει μια σελίδα που είναι φτιαγμένη σε μια εφαρμογή που υποστηρίζει postscript.
Στο postscript που κλείνουμε υπάρχει η περιγραφή μιας
εικόνας πώς να σχηματιστεί από κουκκίδες, ακόμα και ανά χρώμα, αν θέλουμε να
έχουμε ένα διαχωρισμένο αρχείο, το κείμενό μας και τα διάφορα άλλα σχεδιαστικά
ή εικαστικά που έχει η σελίδα μας.
Postscript
vs ανοικτού αρχείου
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να επιλέξετε να
στείλετε αρχείο κλειστού postscript προς εκτύπωση αντί
του ανοικτού. Κατ’ αρχήν θα πάρετε καλύτερη τιμή ανά σελίδα από ότι αν δίνατε
ανοικτό αρχείο, που είναι πολύ λογικό, διότι για να κλειστεί ένα αρχείο postscript
χρειάζεται χρόνος και ο χρόνος στοιχίζει.
Αν έχετε πρόσφατα αποκτήσει μια νέα γραμματοσειρά,
ο συνεργάτης σας είναι πολύ πιθανό να μην την έχει. Αυτό θα σας στοιχίσει χρόνο
για να αντιγράψετε τη γραμματοσειρά και να την δώσετε για την εκτύπωση των
φιλμ.
Οι ρυθμίσεις για διπλές εκτυπώσεις στα μαύρα
ή περίεργα παιχνίδια που θα θέλατε να κάνετε με τις συναρμογές των χρωμάτων,
δεν είναι σίγουρο ότι θα σας βγουν, επειδή πολλά rip
των μηχανών που τυπώνουν φιλμ έχουν στάνταρ ρυθμίσεις ως προς αυτές.
Από την άλλη μεριά όμως, δίνοντας ένα ανοικτό
αρχείο ξεμπερδεύετε και δεν έχετε να μάθετε όλα αυτά. Σ’ αυτή την περίπτωση τα
μόνα που έχετε να προσέξετε είναι να έχετε μαζί με το προς εκτύπωση αρχείο, τις
φωτογραφίες, τα γραφικά και τις γραμματοσειρές.
Στα,
μενού ρυθμίσεων του CorelDraw θα βρείτε ρυθμίσεις
με τις οποίες μπορείτε να προσδιορίσετε τους διαχωρισμούς, την πηγή λήψης
φωτογραφιών, την αναστροφή της πάστας, επιλογή θετικού ή αρνητικού φιλμ, το
είδος των σταυρών σύμπτωσης και την ανάλυση εκτύπωσης.
Αυτοί που ξέρουν είναι καλύτερα να στέλνουν
κλειστά τα αρχεία, ενώ αυτοί που δεν έχουν εμπειρία είναι καλύτερο να προτιμούν
τα ανοικτά αρχεία.
Από τα πιο συχνά προβλήματα που συναντούν
είναι αυτό των ατόφιων χρωμάτων που δεν έχουν προσομοιωθεί σε χρώματα
τετραχρωμίας, με αποτέλεσμα να βγαίνουν επιπλέον φιλμ και να πρέπει να
ξανατυπωθεί η δουλειά.
Δεύτερο σε συχνότητα έρχεται το πρόβλημα του
σωστού προσανατολισμού της σελίδας ως προς την φορά της διάστασης του φιλμ. Το
αποτέλεσμα είναι να βγαίνουν περισσότερα μέτρα φιλμ ή να κόβεται η δουλειά στο
τελείωμά της.
Τι
είναι όλες αυτές οι ρυθμίσεις που δίνουμε
LPI:
είναι τα αρχικά των λέξεων lines per
inch και δηλώνει πόσες φορές το λέιζερ του εκτυπωτή θα
κινηθεί σε απόσταση μιας τρέχουσας ίντσας για να γράψει το κομμάτι του θέματος
που αντιστοιχεί σε αυτό το τμήμα. Ένας εκτυπωτής γραφείου με ανάλυση 600 dpi
τυπώνει με 87 lpi ενώ μια μηχανή νεότερης γενιάς που τυπώνει φιλμ μπορεί
να φτάσει και τα 200 lpi.
DPI:
είναι τα αρχικά των λέξεων dots per
inch και δηλώνει με πόσα σημεία θα σχηματίσει ένα κομμάτι της
εργασίας σε ένα χώρο μιας τετραγωνικής ίντσας. Η ανάλυση αυτή μπορεί να φτάσει
και τα 3000 dpi.
Τα δυο πιο πάνω δεν λειτουργούν ανεξάρτητα το
ένα από το άλλο, αλλά σε συνδυασμό. Μερικές από τις πιο συνηθισμένες ρυθμίσεις
που δίνονται είναι οι εξής:
Για μεταξοτυπία ή εφημερίδα: ανάλυση 1240dpi
και 110lpi.
Για έντυπο ή περιοδικό ανάλυση 2400dpi
και 150lpi.
Για έντυπα που έχουν μεγάλες απαιτήσεις στην
απόδοση φωτογραφιών κι τυπώνονται σε πολύ καλά πιεστήρια, ανάλυση 3000dpi
και 178lpi.
Ο συνδυασμός των πιο πάνω ρυθμίσεων
καθορίζουν το μέγεθος του κόκκου που βγαίνει στο ράστερ και όσο μεγαλύτερες
είναι οι ρυθμίσεις τόσο λεπτότερος είναι ο κόκκος.
Ρύθμιση
σελίδας
Σε όλες τις εφαρμογές όταν θέλουμε να
τυπώσουμε, μας ζητείται πάντα το μέγεθος σελίδας. Στους εκτυπωτές γραφείου το
μέγεθος μπορεί να καθοριστεί από τα στάνταρ μεγέθη χαρτιού.
Στις μηχανές εκτύπωσης φιλμ, το φιλμ είναι σε
ρολό, οπότε μιλάμε για μια διάσταση φάρδους ρολού. Έχοντας υπ’ όψιν μας την
διάσταση του ρολού θα δώσουμε και τον προσανατολισμό της σελίδας μας. Πολλοί
οδηγοί επιτρέπουν και την εκτύπωση δυο ή περισσότερων σελίδων στο φάρδος του
φιλμ.
Πάστα
Με τον όρο αυτό επισημαίνουμε από πια πλευρά
του φιλμ θα είναι γραμμένη η δουλειά. Η πάστα του φιλμ είναι μόνο από την μια
πλευρά του φιλμ και θα πρέπει να ορίσουμε την πλευρά όπου θα αναγνώσουμε τη
δουλειά μας.
Στην εκτύπωση offset
η πάστα δεν θα πρέπει να είναι αναγνώσιμη, ενώ στην μεταξοτυπία η πάστα είναι
αναγνώσιμη. Τη ρύθμιση αυτή θα την βρείτε στο μενού των οδηγών χαρακτηρισμένη
με το γράμμα «Ε» ή με ένα σκυλάκι. Με αυτόν τον παραστατικό τρόπο επιλέγετε πως
θέλετε να εκτυπώσετε τα φιλμ. Τα μαγαζιά που εκτυπώνουν τα φιλμ μπορούν να
γυρίσουν και από τις μηχανές τους τον τρόπο εκτύπωσης, αρκεί να τους
ενημερώσετε πώς έχετε κλείσει το αρχείο.
Τα sos των κλειστών αρχείων
Τα χρώματα να είναι όλα CMYK
εκτός αν θέλουμε έξτρα χρώματα.
Η ρύθμιση της σελίδας να είναι σωστά
προσανατολισμένη στην διάσταση του φιλμ.
Να έχουμε τον σωστό οδηγό μηχανής.
Οι φωτογραφίες μας να είναι πάντα CMYK
και όχι RGB για να έχουμε σωστούς διαχωρισμούς.
Να έχουμε υπολογίσει τους σταυρούς συμπτώσεων
στον χώρο του φιλμ για να μην κόψουμε τη δουλειά.
Αν έχουμε αμφιβολία για το κλείσιμο του
αρχείου να ζητάμε μια προεπισκόπιση στην οθόνη του μαγαζιού που τυπώνουμε τα
φιλμ.
Να ενημερώνουμε πάντα πόσα χρώματα έχει η
δουλειά μας (τετραχρωμία ή pantone και πόσα).
Τα sos των ανοικτών αρχείων
Να συλλέγουμε με προσοχή από τα αρχεία
φωτογραφιών και γραφικών που περιλαμβάνονται στις σελίδες μας.
Να έχουμε τσεκάρει ότι αυτός που θα τυπώσει
τα φιλμ έχει τις γραμματοσειρές που χρησιμοποιούμε και αν όχι να τις δώσουμε κι
αυτές.
Να έχουμε συνεννοηθεί για την έκδοση της
εφαρμογής που έχουμε δουλέψει αν είναι ίδια με αυτή που έχει το μαγαζί που
βγάζει τα φιλμ.
Αν είναι εφικτό, όταν παραδίδουμε τη δουλειά
προς εκτύπωση να την ανοίγουμε για να τσεκάρουμε αν όλα είναι εντάξει.
Παράλληλα να δηλώνουμε με πόσα χρώματα είναι κι αν θέλουμε κι έξτρα να
προσεχθεί όσον αφορά τις συναρμογές.